Doel is om het geluidsniveau zo te finetunen dat een plezierige
geluidsbeleving ontstaat, voor onder meer de V60 Plug-in Hybrid.

In veel testrapporten wordt de elektrische auto omschreven als superstil.
Volgens Martin Spang van het Geluidslaboratorium van Volvo verbinden wij het
geluid van een verbrandingsmotor instinctief aan het rijden in een auto.
“Dat geluid werkt als een akoestische ‘deken’ die andere geluiden bedekt.
Als die deken wegvalt, word je je ineens bewust van andere geluiden. Zaken
als het klotsen van de brandstof in de tank, het geluid van het
wegoppervlak, de wind, de pompen, de ventilatoren en de relais voeren opeens
de boventoon. Als de verbrandingsmotor weer inschakelt, klinkt de auto weer
zoals we gewend zijn.”

Uniforme sound
Om een passend akoestisch profiel voor de Volvo V60 Plug-in Hybrid te vinden,
werken de experts van Volvo in het lab aan een uniforme sound. De uitdaging
is om alle geluidsbronnen zo aan te passen dat de auto altijd hetzelfde
geluid voortbrengt, ongeacht de aandrijving die wordt gebruikt.

www.carros.nl

Lees ook:

Autoverkopen dalen voor het eerst in 2 jaar

Elektrische Kia op komst

GM ontwikkelt elektrische auto in China

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl